Edual
Inšpirácie pre výchovu detí
Knihy


Čo ak známka na vysvedčení neodráža snahu vášho dieťaťa?

26. január 2018 - Články - PhDr. Jindra Remiašová

Blíži sa koniec I. polroka a s ním súvisiace hodnotenie vedomostí, aktivity na hodine a celkovej práce detí na základných a stredných školách. Pocity detí i rodičov sú rôzne – radosť, nadšenie či naopak, sklamanie, frustrácia a zlosť, v závislosti od ich očakávania. Hodnotenie má pre motiváciu človeka veľký význam. Ešte predtým ako deti začnú chodiť do školy, počujú hodnotenie typu „dobré“, resp. „zlé“. Postupom času si zvykajú na hodnotenie v rozmedzí 1 – 5 a to v školskom prostredí. Klasifikácia je len jedna zo súčastí celkového hodnotenia výkonu žiaka v rámci školy. Hodnotenie žiaka prebieha počas celého školského roka aj vo forme pochvaly či pokarhania, povzbudenia, usmernenia. Úlohou rodiča je venovať pozornosť spätnej väzbe od detí, ktorú nám dávajú – môže to byť strach, nespokojnosť, pocit nespravodlivosti a pod. Vypočuť si dieťa znamená povzbudiť ho a dať mu najavo svoju dôveru a ak dieťa chce a potrebuje poradiť, môže mu rodič navrhnúť zopár dobrých tipov. Pozitívne hodnotenie a povzbudzovanie spravidla vaše dieťa „nakopne“ k lepším výsledkom a naopak, kritika ho môže demotivovať. Sú však aj typy detí, ktorých negatívne hodnotenie podnieti k zlepšeniu.

Presná forma známkovania neexistuje. Odpoveď žiaka môže byť hodnotená každým učiteľom odlišne. Treba mať preto na mysli, že hodnotenie má prevažne subjektívny charakter. Môžu do neho vstupovať osobnostné činitele, akými sú osobné sympatie, postoj či momentálny emočný stav a nálada. V procese hodnotenia učiteľom je okrem primeranej náročnosti a odbornej zdatnosti v predmete, ktorý učí, veľmi dôležitý aj pedagogický prístup a takt k dieťaťu, t. j. rešpektovanie jednotlivých osobitostí dieťaťa s prihliadnutím na jeho schopnosti a dispozície. Potenciál každého žiaka je individuálny. Vedomosti a rôzne činnosti si osvojuje iným spôsobom a iným tempom.

Hodnotenie žiakov je veľmi náročná a zároveň zodpovedná úloha v rámci pedagogickej práce učiteľa. Výsledky hodnotenia žiakov bývajú často príčinou sporov a konfliktov medzi učiteľmi a žiakmi ako aj rodičmi žiakov. Výsledná známka môže ovplyvniť vzťah žiaka k danému predmetu. Preto je vhodné porozprávať sa s učiteľom, požiadať ho o komplexné hodnotenie, čo znamená nielen úroveň vedomostí, ale aj aktivitu na hodinách, kvalitu vypracovania úloh a projektov či záujem o daný predmet ako taký. Ak nie je rodič s vysvetlením a argumentmi spokojný a stav je naozaj vážny, môže danú situáciu riešiť s triednym učiteľom, výchovných poradcom, v niektorých prípadoch aj so školským psychológom.

V súčasnosti je jedným z najdôležitejších cieľov vzdelávania rozvoj schopnosti učiť sa, t. j. príprava na celoživotné vzdelávanie. Ak chceme tento cieľ dosiahnuť, musíme vytvárať pozitívne prostredie i vzťah dieťaťa k učeniu. Ako rodičia tak i učitelia, pretože z dlhodobého hľadiska môže mať negatívny postoj k učeniu nepriaznivé dôsledky. A to predsa nechceme. Dôležitejšie ako mať výborné známky na vysvedčení je:

  • tvorivé využívanie svojich schopností a možností, ako aj ich rozvoj,
  • naučiť sa byť zodpovedný za svoje rozhodnutia,
  • uvedomenie si svojich vlastných potrieb,
  • viera vo svoje schopnosti

Ubezpečte preto svoje dieťa, že aj napriek horšiemu hodnoteniu si ho vážite, a oceňte všetko to, čo urobilo pre to, aby hodnotenie bolo čo najlepšie, i to, že samo k tomuto výsledku prispelo, pretože mu na tom záležalo. Doprajte si ako rodič práve tú snahu dieťaťa, ktorú vynaložilo na zlepšenie hodnotenia. Je to často snaha, o ktorej viete len vy.

 

Čo ak známka na vysvedčení...